Quantum Error (PS5)

Avatar

Af psgamer2

Quantum Error er et sci-fi horror-eventyr, der forsøger at kombinere elementer fra klassiske horror-spil som Dead Space og Resident Evil med moderne FPS-mekanikker og en futuristisk fortælling. Spillet er udviklet af indie-studiet TeamKill Media, der har markedsført titlen som en “kosmisk horror FPS”. Desværre lever spillet ikke helt op til de høje ambitioner, og selvom der er øjeblikke af ægte spænding, er oplevelsen præget af tekniske problemer, monotont gameplay og en ujævn historie.

Historie og Atmosfære

Historien i Quantum Error følger brandmanden Jacob Thomas, som bliver sendt ud til Monad Quantum Research Facility for at håndtere en nødsituation. Det, der starter som en redningsmission, udvikler sig hurtigt til en kamp for overlevelse mod overnaturlige trusler, AI’er og mørke kosmiske kræfter.

Spillets narrative ambitioner er tydelige. Der er en klar inspiration fra Lovecraftian-horror og en vilje til at skabe en kompleks og mystisk verden. Desværre falder historien ofte til jorden på grund af sløset pacing, kedelige dialoger og klichéfyldte karakterer. Det er svært at føle sig investeret i Jacobs rejse, når de narrativer, der udfolder sig, ofte føles overfladiske og forudsigelige.

På trods af disse udfordringer formår spillet dog at skabe en dyster og skræmmende atmosfære. Det visuelle design, især i spillets mørke og klaustrofobiske områder, er en af Quantum Errors styrker. Lydsiden understøtter dette med en uhyggelig lydkulisse, der gør sit bedste for at holde spilleren på tæerne.

Gameplay

På papiret burde Quantum Error være en spændende kombination af skydespil og survival horror. I praksis er gameplayet dog det mest skuffende aspekt. Kampene føles tunge og upræcise, og fjenderne er ofte enten alt for nemme eller irriterende svære. AI’en er ikke særlig avanceret, hvilket resulterer i fjender, der gentager mønstre og ikke udgør nogen reel trussel, bortset fra når de kommer i overvældende antal.

Horrordelen af spillet, som burde være en af de centrale styrker, mangler også finesse. Jumpscares er forudsigelige, og de truende momenter mister hurtigt deres effekt, da spillets struktur bliver monoton. Der er flere sektioner, hvor det føles, som om spillet gentager sig selv unødigt for at strække spilletiden.

En positiv detalje er brandmandsværktøjerne, som kan bruges både til kamp og problemløsning. At skulle slukke brande og redde overlevende tilføjer en unik dimension til gameplayet, men dette potentiale udnyttes ikke til fulde.

Grafik og Teknisk Ydeevne

Visuelt er Quantum Error imponerende i glimt. Spillets grafikmotor formår at skabe nogle smukke lyseffekter og detaljerede miljøer, især når det kommer til de klaustrofobiske korridorer og industrielle områder. På den anden side lider spillet under uensartet kvalitet i teksturer og animationer. Karaktermodeller kan virke stive, og mange bevægelser føles mekaniske.

På den tekniske side kæmper spillet med problemer som frame drops og lange loading-tider, hvilket er skuffende på en platform som PS5. Der er også flere rapporter om bugs, der kan ødelægge gameplayoplevelsen, fra clipping-fejl til AI-fjender, der sidder fast i omgivelserne.

Konklusion

Quantum Error er et ambitiøst forsøg fra TeamKill Media på at levere en intens sci-fi horror-oplevelse, men ambitionerne overgår desværre udførelsen. Historien mangler dybde, gameplayet er repetitivt, og tekniske problemer trækker helhedsoplevelsen ned. Selv for fans af genren kan det være svært at ignorere spillets mange mangler.

Det betyder dog ikke, at spillet er helt uden kvaliteter. Den atmosfæriske lydside og det visuelle design i visse sekvenser viser, hvad spillet kunne have været, hvis det havde fået mere tid og ressourcer. For de mest dedikerede horror-fans kan det stadig være værd at prøve, især hvis man sætter pris på indie-studier, der tør at sigte højt.

Skriv en kommentar