Over halvdelen af gamere vil købe en next-gen konsol inden for tre måneder–med PS5 som den klare favorit.

En ny undersøgelse viser, at mere end halvdelen af gamere planlægger at købe en next-gen konsol inden for de første tre måneder efter lancering. Af de nye konsoller er Sonys Playstation 5 den mest eftertragtede.
Resultaterne stammer fra en undersøgelse af over 3.000 britiske popkulturfans, udført af bureauet Experience12. Dataindsamlingen fandt sted fra 25. juni til 2. juli via MCM Comic Cons online-kanaler. Demografien af de adspurgte var primært unge voksne: 80% var mellem 18 og 34 år (48% var 25-34 år, 32% var 18-24 år). Kønsfordelingen var 58% mænd, 38% kvinder, 2% opgav andet, og 1% var transkønnede. Da de blev spurgt til deres foretrukne konsol, valgte hele 84% PS5, mens kun 15% pegede på Xbox Series X.
Forskellen i popularitet kan skyldes Microsofts ‘cross-gen’ strategi, hvor kommende spil udgives til både Xbox One og Xbox Series X. Dette blev uddybet af Xbox’s Matt Botty i et interview med os. Undersøgelsen specificerer også, hvornår gamere planlægger at købe: 37% vil købe ved lancering, 9% inden for den første måned, 12% inden for tre måneder, og 26% vil vente op til seks måneder.
Når det gælder specifikke spil, er Cyberpunk 2077 det mest ventede blandt de adspurgte, selv efter spillets forsinkelse til 19. november. Hele 43% angav, at de var mest spændte på CD Projects kommende titel, efterfulgt af Square Enix’ Marvels Avengers med 15%.
Top 5: Mest ventede spil ifølge undersøgelsen
- Cyberpunk 2077 (CD Project)
- Marvel’s Avengers (Square-Enix)
- Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 Remaster (Activision)
- Dying Light 2 (Techland)
- Halo Infinite (Xbox Game Studios)
For den nuværende konsolgeneration er Playstation 4 stadig den mest populære platform med 59% af stemmerne, efterfulgt af Xbox One (16%), PC (14%) og Switch (8%). Undersøgelsen bemærker dog, at 12% af de adspurgte købte en Switch under lockdown, og stiller spørgsmålstegn ved, hvordan resultatet havde set ud uden den udbredte udbudsmangel.
Under COVID-19-lockdown var headsets det mest købte gaming-udstyr (14%), efterfulgt af controllere (10%) samt mus, tastatur og gamerstole (3% hver). På sociale medier er Facebook den mest brugte platform blandt de adspurgte (46%), foran Instagram (29%), Twitter (17%), Snapchat (2%) og TikTok (1%).
Facebook er også den primære kilde til nyheder om kommende spil for 28% af gamerne, tæt fulgt af YouTube med 25%. Twitter anvendes af 15% til samme formål. Andre kilder inkluderer ‘online-annoncer’ (13%) plus ‘venneanbefalinger’ og ‘Instagram’ (3% hver). Til sammenligning benytter kun 1% sig af traditionelle medier som trykte magasiner, podcasts og tv-reklamer.
Undersøgelsen viser, at 73% af de adspurgte ser livestreams. Twitch er den foretrukne platform for 50%, mens YouTube og Facebook Live følger efter med henholdsvis 39% og 8%. Den primære årsag til at se livestreams er at få “information om kommende film, tv eller spil” (38%), efterfulgt af ønsket om at “lære om spil, jeg spiller” (23%). Mindre årsager er socialt samvær (10%), influencer-indhold (8%) og spilkonkurrencer (6%).
Af kommende TV- og film-adaptationer af spil er HBO’s serie ‘The Last of Us’ den mest ventede (34%), efterfulgt af sæson 2 af ‘The Witcher’ på Netflix (19%). Den kommende ‘Uncharted’-film lander på 9%. Det er dog værd at bemærke, at en lige så stor andel (9%) udtrykker ønske om, at man helt stopper med at filmatisere spil.
