fbpx

Over halvdelen af alle gamere har intentioner om at købe en next-gen konsol inden for tre måneder af lanceringenmed PS5 som den klare favorit.

Over halvdelen af alle gamere har intentioner om at købe en next-gen konsol inden for tre måneder af lanceringen - med PS5 som den klare favorit

Ifølge nye undersøgelser har over halvdelen af alle gamere en plan om at købe en next-gen konsol inden for tre måneder af lanceringen, med Sonys Playstation 5 som den klare favorit.


Resultaterne kommer via en omfattende undersøgelse af over 3000 popkulturfans i Storbritannien foretaget af popkulturbureaet Experience12. Dataene blev indsamlet mellem 25. juni og 2. Juli gennem MCM Comic Con online-kanaler. 80% af de adspurgte var i alderen 18 til 34 år (48% var i kategorien 25-34 år, 32% i 18-24 år). I mellemtiden var 58% mandlige, 38% var kvindelige, 2% var afvigende og 1% var transkønnet. Da de blev spurgt om at vælge, hvilken kommende konsol de var mest begejstret for, sagde 84%, at det var PS5, sammenlignet med 15%, som var mest begejstret for Xbox Series X.

Det er værd at bemærke, at det måske er en effekt af Microsofts cross-generational plan, med spil, som både kan spilles på den nuværende Xbox One og Xbox Series X efter lanceringen, som Xboxs Matt Botty afslørede for os i et interview. Ift. hvornår gamerne vil købe disse nye konsoller siger 37%, at de vil købe konsollen ved lanceringen, 9% forventer at købe en konsol indenfor den første måned, 12% indenfor tre måneder og 26% indenfor seks måneder efter lanceringen.


I betragtning af den intense hype omkring spillet, selv efter dens forsinkelse til 19. november, er Cyberpunk 2077 overraskende det mest forventede spil blandt de adspurgte. 43% af de adspurgte sagde, at CD Projects spillet var den, de var mest begejstrede for, efterfulgt af Square Enix’ Marvels Avengers på 15%

Top-5 Mest Hypede Udgivelser

  1. Cyberpunk 2077 (CD Project)
  2. Marvel’s Avengers (Square-Enix)
  3. Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 Remaster (Activision)
  4. Dying Light 2 (Techland)
  5. Halo Infinite (Xbox Game Studios)

Med hensyn til den nuværende generation forbliver Playstation 4 den foretrukne platform (59%), foran Xbox One (16%), PC (14%) og Switch (8%). 12 procent af de adspurgte sagde imidlertid, at de havde købt en Switch under lockdown – det ville have været interessant at se, hvordan Switch ville have klaret sig, hvis det ikke var for udbudsmanglen under krisen.

Under COVID-19 var headset de mest erhvervede perifere enheder under lockdown (14%), efterfulgt af controllere (10%), derefter mus og tastatur og spillestole (3% hver). Facebook er den mest populære platform for sociale medier blandt de adspurgte (46%), der slår Instagram (29%), Twitter (17%), Snapchat (2%) og (TikTok 1%).

Facebook er også der, hvor de fleste gamere lærer nyt om kommende udgivelser – 28% bruger denne platform til nyheder om udgivelser, lidt foran YouTube på 25%. Twitter bruges af 15% til samme formål efterfulgt af ‘online-annoncer’ (13%) plus ‘venneanbefalinger’ og ‘Instagram’ (3% hver). Traditionelle trykte magasiner, podcasts og tv-annoncer blev opført af kun 1% af de adspurgte. 

73% af de adspurgte ser livestreams, hvor 50% vælger Twitch som deres foretrukne platform, før YouTube som ligger på 39% og Facebook Live på 8%. ”Information om kommende film, tv eller spil” var den vigtigste årsag til at se livestreams for 38% af de adspurgte, efterfulgt af ‘lære om spil, jeg spiller’ på 23%, ‘chatte og socialisere’ med 10%, ‘indflydelsesindhold’ på 8% og ‘spilkonkurrencer’ på 6%. Endelig undersøgte undersøgelsen, hvilke tv-tilpasninger af IP-gamere til videospil der er mest begejstrede for.

HBO’s tilpasning af The Last Of Us er først på 34%, efterfulgt af sæson 2 af The Witcher (Netflix) på 19%. Filmen Uncharted forventes iøvrigt med 9%. Men yderligere 9% siger ‘stop med at prøve at lave spil til tv-shows eller film’, så jeg gætter på, at vi ikke alle sammen kan være helt tilfredse.

Skriv en kommentar

+