Assassin’s Creed: Mirage (PS5)

Avatar

Af psgamer2

Assassin’s Creed: Mirage markerer en tilbagevenden til rødderne for en af spilindustriens mest ikoniske serier. Efter flere år med fokus på større, RPG-lignende verdener i titler som Assassin’s Creed: Odyssey og Valhalla, har Ubisoft med Mirage valgt en mere kompakt og strømlinet oplevelse. Dette skifte byder på en tiltrængt forfriskning og genopfinder seriens klassiske elementer med en moderne twist. Spillet udkom i 2023 og har hurtigt fanget opmærksomheden blandt både nye og gamle fans.

Historie og setting

Mirage foregår i det 9. århundredes Bagdad, en by fyldt med liv, kultur og politiske intriger. Du træder i skoene på Basim Ibn Ishaq, en karakter, der tidligere optrådte i Assassin’s Creed: Valhalla, men nu får sin egen oprindelseshistorie. Historien udfolder sig, mens Basim går fra at være en simpel gadebølle til en af broderskabets mest frygtede snigmordere.

Byen Bagdad er levende og detaljerig, hvilket giver spilleren en stærk fornemmelse af tidens arkitektur og kultur. Det er en kompakt, men tæt pakket verden, som opfordrer spilleren til at udforske dens kroge og skjulte hemmeligheder. Byens åbne gader, markeder og høje bygninger skaber den perfekte legeplads for en snigmorder, der skal navigere gennem fjender og undgå opdagelse.

Gameplay: Tilbage til rødderne

En af de mest bemærkelsesværdige ændringer i Mirage er spillets tilbagevenden til det snigende og akrobatiske gameplay, som gjorde de første Assassin’s Creed-spil så elskede. Hvor tidligere titler har fokuseret på direkte kamp og store slag, lægger Mirage vægt på stealth, parkour og præcise drab. Dette er tydeligt i Basims evner, der i høj grad minder om de tidlige spil med en strømlinet parkour-mekanik, der gør det let og tilfredsstillende at bevæge sig gennem byens tage og smalle gyder.

Parkour-systemet i Mirage er blevet forbedret og er en fornøjelse at mestre. Det flydende bevægelsessystem gør det nemt at planlægge dine ruter gennem byen og undgå vagter. Samtidig er snigmordsmissionerne designet til at udfordre spilleren til at tænke taktisk og bruge omgivelserne til deres fordel. Muligheden for at benytte skjulte stier, forsvinde i menneskemængder og slå til fra skyggerne giver et tilfredsstillende og nostalgisk tilbageblik til de tidlige spil i serien.

Grafik og præstationer

På PS5 ser Assassin’s Creed: Mirage fantastisk ud. Byen Bagdad er gengivet med stor opmærksomhed på detaljer, og både lys- og skyggeeffekter er fremragende implementeret, hvilket skaber en dyb og autentisk atmosfære. De mange små detaljer, som farverige markeder, travle gader og de store paladser, skaber en imponerende indlevelse i denne historiske periode.

Spillet kører også glat på PS5 med stabile billedfrekvenser og hurtige indlæsningstider. Selv når spillet bevæger sig gennem travle områder med mange NPC’er, forbliver præstationerne imponerende. Ubisoft har tydeligvis gjort sig umage med at optimere spillet til den nuværende generation af konsoller, og det ses tydeligt i den tekniske udførelse.

Karakterudvikling og progression

En anden interessant facet af Mirage er Basims karakterudvikling. Spillet fokuserer meget på Basims indre konflikt og hans rejse mod at blive en del af assassinerbroderskabet. Historien er godt fortalt, og selvom den måske ikke når samme emotionelle højder som tidligere spil, føles Basims udvikling autentisk og engagerende.

Progressionen er også mere fokuseret sammenlignet med de massive RPG-systemer fra Odyssey og Valhalla. Du opgraderer dine evner gennem færdigheder og gadgets, der alle støtter stealth-orienteret gameplay. Dette hjælper med at holde spilleren fokuseret på snigmordsaspektet frem for at føle sig tvunget til at deltage i timevis af sidemissioner og grind for udstyr, som nogle af de nyere spil har været berygtede for.

Mangler og kritikpunkter

Selvom Assassin’s Creed: Mirage er en frisk tilbagevenden til seriens rødder, er det ikke uden problemer. Nogle spillere kan finde den kompakte verden for begrænset, især hvis de har vænnet sig til de massive åbne verdener fra de seneste titler. Historien kan også virke en smule forudsigelig til tider, og der mangler måske de store, mindeværdige øjeblikke, som tidligere spil har leveret.

Desuden er fjende-AI’en stadig ikke helt perfekt. Der er tidspunkter, hvor fjender reagerer unaturligt langsomt eller ikke opfatter spilleren, selvom de burde, hvilket kan bryde indlevelsen i spillet.

Konklusion

Assassin’s Creed: Mirage er en velkommen tilbagevenden til seriens klassiske stealth og parkour-mekanikker, hvilket vil glæde mange af de gamle fans. Bagdads verden er smuk og detaljeret, og selvom spillets skala er mindre end nyere titler, giver det en fokuseret og engagerende oplevelse. Selvom der er nogle små problemer med fjende-AI og historiens forudsigelighed, er spillet en solid tilføjelse til Assassin’s Creed-universet, især for dem, der længes efter de snigmordercentrerede rødder, som serien blev bygget på.

Samlet set er Mirage et spil, der balancerer nostalgi med moderne gameplay-forbedringer, og det er bestemt værd at spille for både nye og gamle fans af serien.

Skriv en kommentar