Atlas Fallen, udviklet af Deck13 Interactive og udgivet af Focus Entertainment, er en action-rollespilstitel, der tager spilleren med på en episk rejse gennem en ørkenverden fyldt med mystik, farer og en overflod af sand. Spillet er tilgængeligt på flere platforme, herunder PlayStation 5, og lover en engagerende oplevelse med sine dynamiske kampsystemer, store åbne verdener og en dybtliggende historie. Men lever det op til forventningerne?
Historien og Verden
Atlas Fallen foregår i en postapokalyptisk verden, hvor spilleren indtager rollen som en anonym helt, der vækkes til live for at bekæmpe tyranni og mørke kræfter. Spillets verden er domineret af sand, hvilket ikke kun fungerer som en æstetisk baggrund, men også som en central mekanik i spillets gameplay. Spilleren får adgang til en mystisk handske, der giver evner til at manipulere sand og bruge det som våben.
Historien starter stærkt med en introduktion til spillets univers og dets magiske elementer, men den har en tendens til at miste momentum midtvejs. Karaktererne føles ofte flade, og dialogen kan virke stiv, hvilket svækker spillerens forbindelse til dem. Selvom historien har sine øjeblikke af dybde og overraskelser, er den overordnede fortælling ikke spillets stærkeste side.
Gameplay
Det mest bemærkelsesværdige ved Atlas Fallen er dets kampsystem og sandbaserede bevægelser. Handsken fungerer som et alsidigt værktøj, der lader spilleren skabe massive våben og unleash spektakulære angreb. Kampene føles flydende og tilfredsstillende, især når man mestrer kombinationer og udnytter forskellige våbentyper. Fjenderne, der spænder fra mindre bæster til gigantiske bosser, er varierede og udfordrende.
En anden vigtig mekanik er spillets traversal. Spilleren kan glide gennem sandet i høj hastighed, hvilket giver en følelse af frihed og dynamik. Dette gør det ikke kun sjovt at udforske verdenen, men tilføjer også et taktisk element i kampene. Der er desuden flere muligheder for at opgradere udstyr og evner, hvilket giver en følelse af progression.
På den negative side kan spillets verden føles tom og gentagende. Mens de store ørkenområder er smukke at se på, mangler de ofte variation og meningsfuldt indhold. Sideaktiviteterne kan hurtigt føles som fyldstof, og missionerne mangler ofte dybde og innovation.
Grafik og Lyd
Grafisk er Atlas Fallen imponerende, især på PS5. Ørkenen er smukt gengivet med detaljerede teksturer og flotte lys- og skyggeeffekter. Animationerne under kampene er særligt fremragende og bidrager til den episke følelse, spillet forsøger at fremkalde.
Dog er spillet ikke uden tekniske problemer. Der kan være lejlighedsvise fald i billedhastigheden, især i intense kampscenarier. Derudover lider spillet af nogle bugs, som kan forstyrre oplevelsen. Disse problemer er dog ikke uoverkommelige og kan sandsynligvis løses med opdateringer.
Lyden i Atlas Fallen er solid uden at være mindeværdig. Musikken passer godt til spillets episke tone, men mangler variation. Stemmeskuespillet er middelmådigt, hvilket desværre forringer de følelsesmæssige øjeblikke i historien.
Co-op og Replayability
En af de unikke funktioner i Atlas Fallen er muligheden for at spille i co-op. Dette tilføjer en ekstra dimension til gameplayet, da samarbejde med en ven kan gøre kampene mere dynamiske og strategiske. Co-op fungerer godt teknisk, men føles ikke som en væsentlig forbedring i forhold til singleplayer-oplevelsen.
Spillet tilbyder en vis grad af genspilningsværdi gennem opgraderingssystemet og udforskningen af verdenen. Men da historien og sideindholdet ikke er særligt dybtgående, kan det være svært at finde motivation til flere gennemspilninger.
Konklusion
Atlas Fallen er et spil med store ambitioner og mange gode idéer, men det når ikke helt sit potentiale. Kampene og traversal-mekanikken er højdepunkterne, mens historien og verdenen føles som uudnyttede muligheder. Grafikken og de tekniske problemer trækker også oplevelsen lidt ned.
For spillere, der elsker action-rollespil og kan overse spillets mangler, er Atlas Fallen stadig en underholdende oplevelse, især hvis man er fan af smukt designede verdener og dynamisk gameplay. For andre kan det dog føles som en titel, der mangler det ekstra, der hæver det over middelmådigheden.