Inescapable: No Rules, No Rescue er et narrativt drevet adventure-spil fra Dreamloop Games, der kombinerer et dystert overlevelseskoncept med en social eksperimentationsvinkel. Spillet er tilgængeligt på flere platforme, herunder PS5, og lover at udforske de mørkeste aspekter af menneskets natur. Men lever det op til forventningerne? Læs med, når vi dykker ned i spillets styrker og svagheder.
En dyster og fascinerende præmis
Inescapable foregår på en tropisk ø, hvor 11 deltagere tvinges til at leve sammen i en ondskabsfuld reality-show-lignende setting. Uden regler eller undslippelsesmuligheder er de nødt til at interagere med hinanden for at overleve – og underholdningen består i at observere deres nedbrydning og moralske valg.
Præmissen minder om en blanding af Danganronpa og Battle Royale, men med et større fokus på social manipulation frem for decideret vold. Dette kunne have været et friskt pust, hvis narrativet ikke til tider havde føltes forudsigeligt og overfladisk. Karakterernes udvikling og deres indbyrdes relationer er spillets kerne, men selvom nogle figurer er mindeværdige, falder andre desværre fladt.
Gameplay: Enkelhed på godt og ondt
Gameplayet i Inescapable er primært dialogbaseret, og det er her spillet virkelig skinner – når dialogerne fungerer. Spillerens rolle er at træffe valg, der påvirker historien og karakterernes relationer, men valgene føles ofte som illusioner uden reelle konsekvenser.
Dette er skuffende, især når spillet lover en dynamisk fortælling. Det bliver hurtigt klart, at mange valg fører til næsten identiske resultater, hvilket kan mindske spændingen i gentagelser. Selvom den visuelle romanstil er tiltalende for fans af genren, kunne spillet have haft gavn af mere interaktive elementer eller udfordringer for at fastholde interessen.
Grafik og lyd
Visuelt er Inescapable tiltalende med farverige karakterdesigns og stemningsfulde baggrunde, der fanger øens paradisiske, men samtidig dystre atmosfære. Animationerne er dog minimal og minder mere om en klassisk visuel roman end et fuldblods adventure-spil, hvilket kan føles som en begrænsning på en kraftfuld platform som PS5.
Lydsiden er en blandet fornøjelse. Musikken er stemningsfuld og hjælper med at sætte tonen, men stemmeskuespillet er ujævnt. Mens nogle skuespillere leverer troværdige præstationer, falder andre igennem med stive eller overdrevne leveringer, der trækker spilleren ud af oplevelsen.
Historien: En kompleks moralfortælling
Historien er uden tvivl spillets højdepunkt. Den udforsker komplekse emner som grådighed, desperation og menneskets tilbøjelighed til at handle egenrådigt, når der ikke er regler. Der er øjeblikke, hvor spillet leverer skarpe sociale kommentarer og tvinger spilleren til at reflektere over egne moralske grænser.
Desværre lider historien under et ujævnt tempo og en mangel på overraskelser i den sidste halvdel. De første timer er spændende, men efterhånden som konflikterne eskalerer, føles det som om, spillet mister grebet om sin egen fortælling. Plottet bliver forudsigeligt, og nogle af karakterernes beslutninger virker tvungne snarere end naturlige.
Manglende udførelse
Selvom Inescapable har en spændende præmis og stærke narrative intentioner, er det svært at ignorere spillets tekniske begrænsninger og manglende ambition i gameplayet. De dialogtunge sekvenser kan være fængende, men manglen på variation og den begrænsede spillerindflydelse gør det vanskeligt at holde motivationen oppe gennem hele spillet.
Konklusion
Inescapable: No Rules, No Rescue er et interessant, men ikke helt veludført spil, der primært vil appellere til fans af visuelle romaner og narrativt fokuserede spil. Præmissen og nogle af de moralske dilemmaer er fascinerende, men manglen på dybde i gameplayet og de tekniske begrænsninger trækker oplevelsen ned.
Med lidt mere tid og polering kunne Inescapable have været en uforglemmelig oplevelse, men som det står nu, er det en blandet fornøjelse, der næppe vil blive husket som en af genrens højdepunkter.